donderdag 27 december 2018

Lijstjestijd 3

De mensen van het jaar volgens Els

Net als vorig jaar wil ik hier 10 'mensen' in de kijker zetten mensen die me geraakt en of geïnspireerd hebben. In willekeurige volgorde een lijstje met mensen vol opwijkingen :)

*Marleen Stikker: waarom lees je hier.
*Janine Abbring: zij en haar programma hebben voor enkele van de mooiste uren televisie gezorgd, zelfs al waren sommige gasten wat lastig ;)
*Michelle Obama: voor haar moedige, eerlijke boek (dat ik van de Sint kreeg en dat ik met mondjesmaat aan het opsnoepen ben) en voor haar inspirerende persoonlijkheid. Van mij mag ze nog steeds president worden, graag zelfs!
*Christine Blasey Ford: zij toont (ongewild) aan waarom misbruikte vrouwen zwijgen, zij toont aan waarom wij moeten spreken. #moed ! Nog nooit een man zo dwaas zien lijken, nog nooit een vrouw zo krachtig zien stralen. Bedankt Christine!
*De vrouwen van Amerika: de vrouwen die opstaan, hun stem verheffen en kei hard werken om de wereld mooier en beter te maken. De vrouwen van de Women' s March (nog steeds), de vrouwen achter Time 's Up , de vrouwen achter Black Lives Matter, de verkozenen voor het Huis van Afgevaardigden,...
*Eva Daeleman: ik las haar vorige boeken uit de bib, begon haar te volgen op Instagram en kocht haar laatste boek de dag dat het in de winkel lag. (En niet voor al die heisa, voornamelijk van mannen afkomstig...) Zij is moedig, eerlijk, sterk en kwetsbaar. Ik heb al veel van haar geleerd en kijk er naar uit om nog meer te leren. Te leren om een 'echt mens' te zijn, en mij als echte mens te laten zien, met alles er op en er aan. Daar kunnen wij allemaal een voorbeeld aan nemen.
*In dezelfde categorie: EvaMouton, Chrostin, Nietnulaura en MarloesDevee.
Moedige Madammen die ik al lang volg op Instagram en wiens boek ik dit jaar kocht (Marloes heeft al kleinere boekjes verkocht via haar blog en die kocht ik ook al). In de Standaard hebben ze aan deze dames al eens een super groot artikel gewijd; met rede! #girlpower
*Bieke en Agata: waarom lees je hier.
*Emma González: als Michelle niet wil, dan wil Emma misschien wel president worden. Ze is moedig, krachtig, imponerend en super oprecht (een 'echt mens').
Ze doet me huilen van verdriet, hoop, liefde, onder de indruk zijn,... Ze raakt mensen.
*Marieke Lucas Rijneveld: voor de invoering van het begrip 'tafelmens'. Want dat zijn we allemaal: mensen. Binair denken leidt tot niets. We moeten naar wij en samen gaan. Naar alles en iedereen. Niet naar hokjes, wij of zij, hij of zij.



Wie staat er op jouw lijstje?

Dikke merci ook aan alle mensen die ik op mijn pad tegenkwam dit jaar en die een lichtje zijn geweest, of nog steeds zijn. Elk lichtje telt. Samen zijn we een niet te negeren vlam!

When they go low, we go high.
-Michelle Obama

Alvast Fijne Feesten gewenst! En bedankt om hier weer een jaartje mee te lezen!
Liefs Els

1 opmerking:

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!