donderdag 20 februari 2020

dE LeeSclub las:

Anders dan wij.

Goedemorgen Leesclubbers! Hier gaan we weer. Iedereen klaar?
Thee en koekjes bij de hand? (De Kerstmarkt van Beveren en een speltwafel).
Eerst even praktisch: we lazen het geweldige Anders dan wij en ons volgende boek wordt weer een young adult boek: Het vuur in mij.
Ik lees graag en veel young adult boeken, vaak gaan ze over onderwerpen waar romans voor volwassen niet over gaan. Ze zijn veelal inclusiever en diverser en daar hou ik van. Jij ook? Het vuur in mij bespreken we hier op donderdag 9 april.



En dan nu Anders dan wij. Een boek vol mensen met opwijkingen, hoera! Ik had wel graag deel uitgemaakt van de Bloomsbury Groep... Ik heb dan ook de 3 delen in deze reeks verslonden. (Tip voor de fans van Anders dan wij: er zijn nog 2 delen om van te smullen.)

Mijn recensie:

In het voorjaar van ’41 verdwijnt Virginia Woolf, alleen haar wandelstok wordt aan de oever van de rivier gevonden. Angelica en haar oudere broer Quentin zijn verdrietig en in de war door het verdwijnen van hun tante. Dus doen ze wat kinderen van schrijvers en schilders doen: ze graven in hun herinneringen en schrijven een boek over hun leven en dat van hun tante.

Al snel blijkt dat wat Angelica zich herinnert niet altijd in overeenstemming is met wat Quentin nog weet, maar samen komen ze wel tot een sluitend verhaal. Terwijl Angelica vertelt en Quentin aanvult en opschrijft komen zij én wij meer te weten over de bekende volwassenen rondom hen. Opgroeien bij kunstenaars, vol vrijheid en artistieke stimulatie klinkt paradijselijk maar is niet altijd even makkelijk blijkt. Vooral Angelica heeft het moeilijk, met haar moeder Vanessa. Gelukkig is daar (was daar) de heks Wixerina (Virginia) die wel tijd voor haar maakt.

Tussen de hoofdstukken van het boek, dat de kinderen schrijven en wij lezen, komen hoofdstukken met de zoektocht naar Virginia. Het mooie is dat dit boek, doordat het een kinderboek is, een ongedwongen kijk geeft op kleurrijke levens die aan de lopende band buiten de lijntjes kleuren. Buitenechtelijke liefdes, liefde tussen gelijke geslachten, vrije opvoeding, leven zonder elektriciteit,… dat zijn allemaal dingen die voor de dorpelingen choquerend zijn maar voor de kinderen tot op zekere hoogte doodgewoon. Het zijn ook die dingen die de Bloomsbury groep voor ons extra boeiend maken, nu na al die jaren, nog steeds.

Onderwerpen als geestelijke gezondheid, feminisme, vaderschap, homoseksualiteit,… komen allemaal aan bod. Toch blijft dit een boek bijzonder geschikt voor kinderen. Daarnaast is het ook gewoon een prachtboek, een aanrader voor elke Virginia-fan. Een must read. Er zijn nog twee andere delen in deze reeks dus die ga ik nu gauw lezen…


Benieuwd of jullie er ook zo van genoten hebben. Bedankt voor het meelezen en hopelijk lezen jullie weer mee. Het vuur in mij is echt een aanrader!


''Geef jezelf elke dag een compliment. Niemand weet beter hoe hard jij je best doet.''
-Olaf Hoenson- 

Lees ze,
Els


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   

6 opmerkingen:

  1. Ik ga eens heel hard zoeken. Naar tijd om te lezen. Hier denk ik vaak : "Die wil ik lezen". Maar tijd! Dat is een ander verhaal. Tijd maken zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn niet de minste onderwerpen die daar voorbij komen inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het boek was niet geschikt voor mij. Het vuur in mij heb ik gereserveerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh? En ik dacht dat ik vreemd was met mijn voorliefde voor Young Adult?? 😁
    De onderwerpen die aan bod komen zijn niet misselijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!