donderdag 20 januari 2022

Fluïde

Woord van het jaar. 

Al enkele jaren kies ik een woord van het jaar. Noem het een opwijking. Vorig jaar was het: hier. Het jaar daar voor was het: genoeg. Dat woord is dan mijn mantra voor het jaar dat komt. Ik gebruik het als leidraad, kompas, reminder, troost, hoop. 
 
Ik doe dat al enkele jaren, gewoon uit mijzelf. Maar bij het (voor het eerst) invullen van Unravel your year zag ik dat Susannah Conway het ook gebruikt. Dus misschien komt het oorspronkelijke idee wel van haar, wie weet. Zijn jullie trouwens al aan het 'unravellen' geslagen? 
 
Dit jaar koos ik voor: fluïde.  
Het was geen makkelijke keuze, mijn hoofd kon maar geen woord bedenken. Toen liet ik het los en vertrouwde er op dat mijn onderbewuste met een woord ging komen (werkt quasi altijd) en dat deed het. Eerst twijfelde ik. Maar toen ik de betekenis opzocht wist ik meteen dat dit het juiste woord was. Fluïde kan veel betekenen:
 
1) uitstromende kracht.
kracht die men zich als een stromende, uitvloeiende stof voorstelt; energiestroom.

2) vloeibaar cosmeticaproduct.
vloeibaar cosmeticaproduct, veelal met een minder dikke consistentie dan een lotion.

3) vloeistofachtig.
in de verbinding fluïde fase: toestand van een stof boven het kritische punt, waarbij deze door de hoge druk en temperatuur noch vloeistof noch gas is.

4) veranderlijk.
geneigd of in staat om te veranderen; gemakkelijk, snel, voortdurend wisselend of evoluerend; onvast; niet stabiel.
In figuurlijke zin.

5) soepel.
soepel dragend of vallend; ook: van een zodanige samenstelling en makelij dat een golvende, vloeiende beweging ontstaat bij het dragen.
 
Ik kies dan vooral voor: kracht, in staat om te veranderen, evoluerend, vloeiende beweging. 
Het ideale tegenwicht voor: angst, controledrang, valangst, schrik voor verandering, krampachtig vasthouden aan, niet voor iets anders durven kiezen,...
In een wereld die elke dag verandert, zonder vooruitzichten, waar plannen quasi onmogelijk wordt gaat dit woord me veel kunnen bieden. 
 
Woorden zijn altijd een veilige haven.
 

Welk woord kies jij, dit jaar? En waarom? Ik hoor het graag.
 
 
 
Momenteel kijken wij Sisi, de nieuwe reeks. De oude reeks keek ik met mijn moeme, nostalgie. Ik las net Onroerend goed én Wat nu met het licht dat binnenvalt. Mooi, mooi, mooi!
Ik hou van boeken. Ik hou van lezen.
Wat lees jij nu?
 
 
De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar. 
-Lao Tse-
 
 
Nog een fijne opwijkende donderdag,
Els
 
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   

1 opmerking:

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!