donderdag 4 mei 2023

Tijd om te veranderen.

Wat ik lees.

Ooit las ik veel thrillers. Tot ik twee keer slachtoffer werd van een gewapende overval. Ik hield er ptss en een hekel aan vuurwapens aan over. Ik las en keek jarenlang niets spannends meer. Tot ik terug begon met kijken naar Endeavour, Lewis, Shetland,... Mijn voorliefde voor Engeland speelde een rol, noem het een opwijking :)
 
Momenteel kijken we Magpie Murders, op BBC ook heel tof. Wat al die series gemeen hebben is dat ze naast thriller ook best gezellig zijn. Zeker Magpie Murders. Het is niet eng en/of gewelddadig. Het is gewoon lekker spannend met veel Britse landschappen. Misschien is dat wel wat ze tegenwoordig 'cosy crime' noemen? Ben ik wederom helemaal mee met een trend!? 
 
Het gaat niet goed met de boekensector, zeker de Nederlandstalige sector ziet af. De jeugd leest terug meer maar die lezen in het Engels... Dus zie je dat heel wat uitgeverijen op safe spelen: meer grote namen, minder debutanten. En alle genres gaan wat meer richting 'cosy'. Het moet allemaal wat gezellig blijven, niet te moeilijk, niet te eng. Eerst vond ik die trend triest en stom. Nu denk ik dat het goed is dat uitgeverijen zich richten op dingen die goed verkopen. Zodat ze weer een buffer opbouwen om daarna meer experimentele, nieuwe dingen te kunnen uitbrengen. Laat ze maar even wat op safe spelen. En het hoeft ook geen of/of verhaal te worden, misschien kan het wel en-en worden. 
 
En ja, zelfs ik ga af en toe 'die toer' op. Omdat ik, net als veel mensen tegenwoordig, het leven niet altijd makkelijk vind. Dan is het wel eens fijn om een boek te lezen dat makkelijk weg leest. Of wat 'cosy' is. Qua 'cosy crime' vond ik Lupin wel al in dat straatje passen. Ik hou jullie op de hoogte. Volgende week is het trouwens weer dE LeeSclub, lees jij mee?
 
Momenteel lees ik nog steeds in Leven met vogels. Geweldig goed boek. Lees dit, je gaat zo anders naar de vogels in je tuin kijken! 
 
 

 
 
We moeten leren kleiner te denken.
-Econoom Geer Noels-
 
Veel lees- en kijkplezier!
Liefs Els
 
 
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Ga je liever langs je onafhankelijke boekhandel? Heel goed! Doe ze dan mijn groeten:) Merci! 
 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!   
 
 
 

2 opmerkingen:

  1. Vroeger las ik ook veel thrillers, maar ze kunnen me even niet meer zo bekoren. Liever de cosy murder mysterie :-)
    Misschien is het de tijdsgeest en heeft de wereld meer knusheid nodig en geen bloederige, gewelddadige thrillers. En ergens denk ik dat er sneller dan we verwachten een tijd komt waarin jongeren weer helemaal de Nederlandstalige klassiekers zullen omarmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben tegenwoordig ook weer aan het lezen geslagen ,vroeger verslond ik boeken maar met ouder te worden ging de goesting weg maar nu krijg ik er weer zin in ik heb altijd graag trillers gelezen en heb er veel van Agatha Christie.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!