donderdag 11 januari 2024

Woord van het jaar.

 
Dit jaar Unravel ik weer. Doe jij ook mee? Ik doe het al jaren ondertussen, noem het een opwijking. Je doet het op je eigen tempo (ik ben nog volop bezig met het afronden van 2023), het is helemaal gratis, je steek er zo veel tijd in als je wil en je leert er zo veel van. Over jezelf. 
 
Het helpt me om even stil te staan bij wat ik (nog) wel wil en wat niet (meer). Bij wat goed voelt en wat niet. Hoe ik er zelf voor kan zorgen dat 2024 een fijn jaar wordt. Ondanks de ellende in de wereld die me vaak bang, boos en triest maakt.

Een onderdeel, dat je ook over kan slaan, is het kiezen van een Woord van het jaar. Vorig jaar koos ik: zacht. Toen ik begon na te denken over een woord voor 2024 besefte ik dat ik mijn Woord van 2023 niet meer wist. Ik moest het opzoeken op mijn eigen blog :) Hahahah. Zo 'bindend' is dat woord dus. En toch denk ik dat het me onbewust wel geholpen en gestuurd heeft.

Dit jaar kies ik: beide. In feite koos het woord mij. Je moet je hoofd er voor open stellen, er niet bewust over nadenken en na een paar dagen komt er dan iets naar boven waarvan je denkt: hé!? Bij mij werkt het zo. 

Beide als in: zwart én wit. Omdat ik toch nooit grijs ga worden, al lijkt me dat soms makkelijker. Karel is veel milder en rustiger, ik ben meer van de extremen. Dat gaat niet meer veranderen denk ik ;)  Beide als in: én-én. Ik ben vaak zo streng voor mijzelf. Gun mijzelf niet veel. Ik denk ook veel na over dingen en vind dat ik er dan iets mee moet of een duidelijke mening over moet hebben. Terwijl ik het vaak niet weet of van idee verander of...

'Beide' past in de lijn van mijn vorige woorden: zacht, fluïde,hier,...

Ik blijf de lente in huis halen.



 
Ik maak mijn woord elk jaar op de één of andere manier zichtbaar. Dat deed ik dit jaar nog niet. Ik zoek nog inspiratie :)
 
Heb jij een Woord? Had jij een Woord? Heb je er iets met gedaan? Unravel jij? 
Ik ben zo benieuwd!
 
Ben je als HSP nog op zoek naar een nieuwe bijbel? Lees dan zeker: Hoogsensitief omgaan met stress. Dit boek brengt je zo veel!
 
You are the human equivalent of glitter.
-Chrostin-
 
Hou je warm,
Els
 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci! 
 
 
 
 

3 opmerkingen:

  1. Alles heeft 2 kanten. Heel goed om naar beide te kijken!
    Blijf lief voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi woord, beide. Ik ben benieuwd hoe je er op het einde van 2024 naar zult terugkijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik probeer "mijn woord" dan in het wachtwoord op mijn werk te verwerken. Loopt niet synchroon met het nieuwe jaar, maar zo ben ik me er (vanaf de wachtwoord wijziging) toch elke dag meerdere keren bewust van .

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!