Posts tonen met het label boek. Alle posts tonen
Posts tonen met het label boek. Alle posts tonen

donderdag 25 juli 2019

ASMR...

Oftwel een breinorgasme.

ASMR oftwel een breinorgasme. Breinorgasme is een woord met een foute bijklank maar het zegt wel goed wat het is. Voor wie niet weet wat het is, lees even hier.
Vorige week had ik het al over mijn 'lastige letters': ptss en hsp. Iemand wees me er op dat ik ook de letters e l s heb en dat is waar :)
Maar ik heb ook de letters ASMR, alé hebben, ik ben er ontvankelijk voor. Karel bijvoorbeeld niet. Jij wel?

Als kind heb ik dat al ervaren, vooral als iemand mijn haar knipte. (Jammer genoeg is mijn huidige kapper nogal bruut en heb ik het bij hem nooit.) Het fijne aan de technologie is dat je alles online kan vinden. Dus ook ASMR-filmpjes. Mijn favoriete artiest op dit vlak is ASMRAurette. Zij is er jammer genoeg met gestopt en heeft alles online weggehaald. (De connectie met 'orgasme' maakt dat sommigen mensen de makers van die filmpjes uitschelden enzo, vandaar...) Maar iemand heeft de filmpjes op zijn eigen kanaal mogen plaatsen, dus we kunnen ze nog zien, oef!

Nog even voor alle duidelijkheid: het heeft NIETS met seks te maken. Het is een tintelende sensatie in je hoofd. Meer niet. Hoewel, dat klinkt ook weer zo negatief. Ik las er net een boeiend boek over: Het geheim van ASMR. En dat toont aan dat het ook meer is dan dat.
Er is dringend meer wetenschappelijk onderzoek nodig want het zou onder andere ook ontspannend werken op de spieren. Net wat ik nodig heb. Ik ga dus wat vaker filmpjes kijken. In het boek staan trouwens veel tips om zelf aan de slag te gaan om die prikkels op te wekken en misschien zelf wel YouTube-artiest te worden. Als iemand een filmpje maakt hoor ik het graag!
En wie is er allemaal ASMR-ontvankelijk? Zou het iets met hsp te maken hebben? Super boeiend, ik hou mijn ogen en oren open voor verdere ontwikkelingen.




Life is not about finding yourself,
it's about creating yourself.
-Nieuwsbrief Eva Daeleman-

Hou jullie fris en denk aan medemens en dier.
Nog een fijne opwijkende donderdag!
Liefs Els


Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!

dinsdag 4 december 2018

De Sint

Tradities in ere houden

Ik maak een tekening, koop lekkers voor de Sint en zet mijn schoen. Karel regelt dat de Sint ook effectief langskomt. Zo doen wij dat, al jaren. En ik word er nog steeds zo blij als een kind van. Kleine dingen die een groots effect hebben, dingen die fijn zijn :)



Je bent nooit te oud om te doen waar je zin in hebt en het is nog niet te laat! De Sint is nog 2 dagen in het land:) Maak jezelf of iemand in je omgeving blij want ja, ook voor poezen komt de Sint, dat heb ik zelf al gezien.

Dank u Karel, dank u Sint!
#dankbaredinsdag

Ahja, ik kreeg hét boek van dit moment, zin in!

''We hebben leren geloven dat negatief gelijk staat aan realistisch en positief aan onrealistisch.''
-Susan Jeffers-

Maak er iets moois van deze week,
Els

dinsdag 12 december 2017

Vele hemels

Druk, druk, druk

Soms is het druk, druk, druk. Al weet je nog zo goed dat dat voor jou niet ideaal is... Maar je hebt niet alles in de hand. Druk op het werk dus. Veel extra uren, dagen, andere shiften,... (Vandaar dat ik nu thuis ben ipv deze ochtend.)

Dan doet een uitje extra veel deugd. Afgelopen zondag was zo een dag. We gingen 's ochtends naar de Cartoons: gezellig! Met 9 mensen in een zaal (waaronder Els Dottermans, tof!), buiten sneeuwde het...



...en binnen huilde ik. En 's avonds gingen we spaghetti eten met ons tweetjes.

Wat een geweldig mooie film is Vele Hemels! Dank u wel aan alle mensen die voor en achter de schermen aan dit pareltje hebben meegewerkt!

Lees zeker eerst het boek van Griet want dat is ook echt een super aangrijpend, mooi boek. Helemaal zoals de film eigenlijk. Dat is ook zo tof, beide op zich zijn geweldig en ze zijn ook quasi hetzelfde (ik heb een probleem met films die niet op het boek lijken...).

Dus snel, snel, snel het boek bestellen daarna u verschansen onder een dekentje en lezen, lezen, lezen. Zakdoeken niet vergeten! En dan gezellig naar de cinema.
Het is er weer voor!


''Ik leer de reis te vertrouwen, zelfs als ik haar niet begrijp.''
-Mila Bron-


Nog een fijne Dankbare Dinsdag
Els

dinsdag 14 november 2017

Dank u John Green

Schildpadden tot in het oneindige

We hebben er jaren op moeten wachten maar eindelijk is de nieuwe John Green er! Daarom dank u John! En niet alleen omdat het nieuwe boek er is maar ook omdat het zo een moedig boek is: een boek dat aandacht vraagt voor geestelijke gezondheid.
Ik ben er dol op:


Schildpadden tot in het oneindige door John Green

We hebben er lang op moeten wachten maar de nieuwste van John Green was het wachten meer dan waard.
Naast een boek over de voortvluchtige miljardair Russel Pickett en de beloning die aan de gouden tip vasthangt is dit boek veel meer dan een avonturenroman. Het is ook een boek over vriendschap: de jarenlange vriendschap tussen Aza en haar beste vriendin Daisy (best wel wereldwijd bekend wegens de Star Wars fan fiction die ze schrijft) én de (her)nieuw(de) vriendschap tussen Aza en Davis, zoon van de verdwenen Pickett.

Dit boek gaat over sterren, een tuatara, quotes van schrijvers, Star Wars, ontluikende liefde en vriendschap in al zijn facetten maar bovenal gaat het over angsten. Aza kampt als sinds haar jeugd met allerlei angsten, die angsten bepalen alles wat ze doet én vooral alles wat ze niet doet (niet kan doen).
Een moeilijk thema, totaal niet sexy of hip, maar in dit boek wordt Aza haar thematiek zo duidelijk en boeiend beschreven dat het leest als een trein. Je leest en leert. Je wordt meegesleept in een wereld die ver van je afstaat maar pagina per pagina dichter bij komt. Dat is iets wat Green goed kan, getuige zijn vorige boeken. Hij maakt dingen bespreekbaar die nog steeds op onbegrip of weerstand stuiten. In dit geval geestelijke gezondheid.

Ik las dat dit boek voor John Green zijn meest intieme is aangezien hij zelf met angststoornissen te kampen heeft. Dat maakt het schrijven van dit boek nog moediger. Een belangrijk boek, een mooi boek, een pagetuner zonder clichés en met personages die van het papier spatten.

De cover vat het boek goed samen, een complimentje aan de uitgever. Enne, ik wacht op de verfilming… die ongetwijfeld niet lang op zich zal laten wachten.
Laat de volgende Green maar komen.
Niet twijfelen, ook dit boek van Green mag je met je ogen toe kopen.




''Geloof niet alles wat je denkt!''
-Loesje-

Nog een fijne Dankbare Dinsdag,
liefs Els

dinsdag 3 oktober 2017

Herfst

Dankbaar

Vandaag ben ik dankbaar omdat mijn tweede favoriete seizoen nu echt is aangebroken: de herfst! (De lente blijft mijn nummer 1.)
Er valt zo veel moois te rapen en te zien: olékes!

Ik zou wel elke dag naar het bos willen gaan want het verandert zo snel allemaal.


De dagen dat ik niet naar het bos kan behelp ik mij met dit geweldige boek:


Elke maand is het hetzelfde bos-tafereel maar dan aangepast aan de maand van toepassing. Tof, mooi, boeiend én met harde pagina's dus je kan het mooi op de kast zetten! Aanrader.

''Als je valt, raap dan telkens iets op.''
-Oswald Avery-

Geniet nog van deze mooie dagen,
liefs Els

donderdag 16 maart 2017

Liefde:

mijn meest favoriete opwijking!


Vandaag blijkt dat Nederland massaal een krachtig signaal van liefde heeft getoond. (Proficiat!)
Laten wij in België dat ook doen!


Door massaal dit boek te kopen!* Dit boek is een pleidooi voor liefde en een eerbetoon van Mohamed aan zijn vrouw Loubna. Mohamed die bij de aanslagen van 22 maart 2016 niet enkel zijn vrouw verloor maar ook de moeder van zijn kinderen, de liefde van zijn leven.
Hij toont ons hoe wat medemenselijkheid is.
En dat als slachtoffer van een immens groot verlies.
Ik kijk vol bewondering op naar deze man, wat een voorbeeld voor ons allen!

Laten wij tonen dat wij geloven in liefde. Laten wij, samen met Mohamed, tonen hoe GROOT wij samen kunnen zijn.

Koop dit boek, lees dit boek, deel dit boek.
Maak een gebaar, vandaag nog!


Liefde vergroot je hart en maakt
een beter mens van je.
-Margaret Abigail Walker-


Liefs,
Els

*Maandag verschenen bij De Bezige Bij en te koop voor maar 7,99 euro.
Door Mohamed El Bachiri, opgetekend door David Van Reybrouck


donderdag 13 augustus 2015

Eat pray love

Wat komen moet dat komt...

Ik geloof in de magie van timing. Laten we dat een opwijking noemen :)
Iets gebeurt als het moet gebeuren, niet eerder, niet later.

Zo las ik bijna 10 jaar geleden het boek 'Eten, bidden, beminnen' van Elizabeth Gilbert, uit de bib. Het deed iets met me, bleef in mijn hoofd rondspoken dus kocht ik het boek en las het nog eens. Ik werd er weer door gegrepen en voelde diep in mij dat er een soortgelijk pad voor mij weg lag. Let op, dit is allemaal in mijn 'voor-leven'.

Toen in 2010 de film van dit boek uitkwam wou ik die dan ook dolgraag zien. Net voor de film uitkwam gebeurde er wat mijn leven indeelde in een voor en na. Dé overval.
Veel was voor mij op dat moment niet meer evident of mogelijk, waaronder nar de cinema gaan. We deden het toch. Op een doordeweekse avond, om de grote drukte te vermijden.
Ik ging de zaal binnen, zag de film en begon te huilen, ik ging al huilend de zaal uit, zat al huilend in de auto (naast Karel) en ging uiteindelijke huilend naar bed.

Want nu, na de feiten besefte ik wat het boek me al verteld had: ik moest ook op pad gaan om mijzelf te vinden. Mijn 'reis' zou bestaan uit therapie en Karel zijn oren er af tetteren. En ze zou ook veel langer duren dan een jaar.
Maar ik ben de tocht aangegaan en heb mijzelf (voor een groot deel) gevonden.
'Klaar is kees' zou je zeggen. Dank u Elizabeth Gilbert.



Als fan van het boek en de film vroeg ik de dvd aan de Sint (en die vervulde mijn verlangen). 5 jaar heeft die film op het schap gelegen, 5 jaar! Tot afgelopen zaterdag. Plots kreeg ik het gevoel: nu moeten we hem nog eens bekijken. Het leek me ook appeltje eitje, angst om in te storten zat er niet meer in. Ik had mijn les al geleerd, dacht ik...

De film was gedaan en ik lachte. Zie je wel, nog wel een goede film met geweldige boodschap maar ik had mijn deel al gehad. Toen hamerden de woorden van Elizabeth door mijn hoofd: 'Je moet jezelf vergeven'. Steeds luider en luider, mijn hoofd begon pijn te doen en mijn ogen begonnen te branden.
Ik dacht nog: 'Vergeven is heel belangrijk, dat weet ik. En een ander vergeven is jezelf een geschenk geven. Ik heb gewerkt aan vergeven, niet altijd met een even goed resultaat maar oefening baart kunst. Ik kom er wel.'

Het hameren werd luider en luider, één woord sprong er uit: jezelf!
Toen kwamen er de tranen, een stortvloed...
Jezelf, dat stuk was ik vergeten.
Mijzelf.



Ik heb fouten gemaakt. Vaak geen fouten in mijn eigen ogen (niet meer) maar voor anderen waren het pijnlijke fouten. En dat besef maakt dat ik mij schuldig voel.
En daaaaarom is het zo belangrijk mijzelf te vergeven.

Iets beseffen is niet iets kunnen, maar het is een eerste stap.
Dank u Elizabeth, again.

Het deed pijn, het was niet fijn. De avond eindigde anders dan verwacht. 
Zoals steeds was Karel daar, en hij begreep me. Waar voor dank, ook again :)

Het kwam zoals het moest zijn. Elke stap op het juiste moment. Ik was er nu pas klaar voor.
Maar wanneer ik ooit helemaal klaar ga zijn, geen idee...
Nooit zeker? Dat maakt het leven diep en wijs en rijk, niet?

Hebben jullie dat ook? Van die dingen die pas gebeuren als je er klaar voor bent? Films of boeken die dat hebben veroorzaakt?
Ik hoor het graag!


Als iemand zich afvraagt wat de foto's voorstellen: mijn nieuwe gordijnen! We kochten 3 babylakentjes, ik naaide er een feston-randje aan en haakte er daarna lusjes aan. Karel bevestigde een metalen buis boven het raam en nu hebben wij voor minder dan 5 euro (buis niet meegerekend) lakentjes van de kringwinkel! Ik bedoel gordijnen :)
Ik ben echt dol op die kant...(Engelse kant?)

Mijn ziel ligt weer bloot, ik ga even bekomen...En hopen dat iemand iets aan mijn zielenroerselen heeft...

Vergeef jezelf,
je had de ervaring nodig.
-Gezegde Cherokee-indianen-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els

woensdag 19 maart 2014

Zaadjes

Zaadjes kiemen traag maar gestaag

Bij mij kiemen zaadjes in mijn hoofd, traag maar gestaag. Zo gaat dat bij mij. Ik lees dingen, hoor dingen, zie dingen en die moeten dan even kiemen in mijn hoofd.
Zo groeit ook inspiratie, vandaar dat ik soms niet meer weet waar het ooit begonnen is.
Vroeger zag ik iets en wou ik er direct iets met doen. Nu weet ik al dat het zijn weg wel zal zoeken in mijn hoofd en vroeg of laat staat er dan plots een sprietje boven de grond.

Basilicum

Rucola

Of een iets minder tast- (eet-) baar sprietje ;)

Brené Brown heeft al vele zaadjes in mijn hoofd geplant met haar boek : De moed van imperfectie.
Echt een geweldig boek, zeker voor een controlefreak/perfectionist :)
Neem zekere eens een kijkje op haar website of blog. Of bekijk een van haar TED speeches. Zaadjes gegarandeerd!

Om een tipje van de sluier op te lichten zal ik een voorbeeld van een oefening uit het boek geven.
Je kan de oefening samen maken, als gezin, maar ook als koppel of alleen.
Maak eerst een lijst met dingen die je nog nodig hebt en/of wil bereiken.
Maak nu eens lijst met dingen die je nodig hebt voor een zinvol leven en/of om gelukkig te zijn.
Leg nu beide lijsten naast elkaar.
Verrassing! Die lijsten komen totaal niet overeen. Het moge duidelijk zijn dat de 2de lijst de 'juiste' is he :)

Bij mij zou bijvoorbeeld op lijst 1 staan: een 'echt belangrijke' job waarbij ik mijn volle intellect en universitaire opleiding kan inzetten.
Op lijst 2 zou staan: werk waar ik graag naar toe ga, waar ik in contact sta met mensen en waarnaast ik nog tijd heb voor mijn vele 'zinloze  prutserijkes'.
Met andere woorden: ik ben al goed bezig! Ik hoef niet meer te 'dit of datten' of te veranderen of...
Wat andere mensen er ook van mogen denken, nem!

En zo staat dat boek vol fijne inzichten, tips, eye-openers, wijsheden. En het leest super vlot.
Wees gewaarschuwd, ik ga jullie daar misschien nog wel met lastig vallen ;)
Gewoon, omdat ik graag deel wat mij een 'beter' mens maakt. Misschien hebben jullie er iets aan...

Neem de tijd om te spelen en te rusten.
-Brené Brown-

Nog een fijne zonnige dag!
Liefs Els

donderdag 6 februari 2014

Een woordenvloed

De op-wijking van vandaag is:

Mijn liefde voor/verslaving aan taal, letters. Ik moet kunnen lezen, altijd en overal. Ik lees alle lettertjes die mij passeren: op het melkpak, op affiches, graffiti, magazines, dichtbundels, boeken,...
Ik lees op toilet, aan tafel, in de zetel, in bed, op reis,...
Ik ben een echte 'letterfretter'. Geen dag kan ik zonder. Ik zou 'verslensen' zoals ze bij ons zeggen (net als bloemen die al lang in een vaas staan).

Soms recenseer ik ook boeken. Laatst was dat het geweldige boek:


Toffe cover ook, vind ik
Al wat 'goesting' gekregen? Lees dan even mijn recensie. (Geen goesting in letters maar wel in een beestje, kijk dan even onderaan.)



Gedane zaken door Amanda Hodgkinson

Gedane zaken vertelt het verhaal van de drie zussen Rose, Nellie en Vivian Marsh.
Het verhaal begint in 1919 en eindigt ongeveer 45 jaar later. Dat maakt dit boek ook zo boeiend, we volgen de zussen bijna van hun geboorte tot hun dood. We groeien mee in de karakters en leven mee hun leven.
En die levens lopen niet altijd van een leien dakje.

De zussen groeiden op in een afgelegen armoedig huisje aan de rivier. Rondom hen komt de moderne wereld tot stand maar in het huisje aan de rivier blijft alles lang hetzelfde. Tot de komst van Joe en de grote overstroming. Zij zetten een stortvloed van gebeurtenissen op gang. Te veel om hier te beschrijven, dat zou trouwens ook het leesplezier kunnen vergallen. Want de levens van de zussen nemen onverwachte wendingen. Je ziet ze opgroeien, fouten maken, geheimen creëren en onthullen.
Sommige zaken komen alsnog uit maar andere blijven voor altijd geheim en dat is goed, volgens de zussen.
Net als het vorige boek van Amanda (Britannia Road 22) draait het in dit boek ook om familiegeheimen, moederschap en de liefde in al haar facetten.

Het mooie aan dit verhaal is, voor mij, de rol van de rivier die meer is dan een decorstuk. De rivier wordt meer en meer een soort van personage en ze speelt een belangrijke rol.
Het boek begint aan de rivier en eindigt er ook. 

Gedane zaken is dus een boek over het echte leven. En net als onze levens verlopen de levens van de zussen soms rommelig. Er zijn ups en downs, geboortes en sterftes. Mensen komen en gaan. Er blijven wroegingen, er rest spijt. Geheimen drijven net onder de oppervlakte.
Je krijgt ook een boeiende inkijk in het leven van vrouwen op het Engelse platteland in de vorige eeuw.

De ‘Marsh levens’ hangen aan elkaar vol tornige rafels en losse eindjes. Hoewel het verhaal een open einde heeft, blijkt aan het einde van het boek de cirkel rond te zijn.
Aan het einde -dat eigenlijk geen einde is maar een nieuw begin- komt veel, dan niet alles, goed.
Dat maakt dit boek troost- en hoopgevend.
Het is een pareltje van genot om te lezen.

In deze tijden van crisis, waarin iedereen het druk-druk heeft is het goed om even stil te staan.
Of zitten, met een goed boek. Een boek dat je aan het denken zet, dat je een lach en een traan bezorgt en achterlaat met een fijn gevoel.

‘Mensen nemen elkaar soms de maat maar dat geeft niet als je maar familie hebt die je steunt.’
Dat is, voor mij, de belangrijkste boodschap uit dit boek. Familie, gekozen of gemaakt,  is het allerbelangrijkste.



Voor de niet lezers onder jullie, een duif die niet geteld wilde worden. Maar wel komt eten :)
Ook fijn.

Nog meer fijns:
al jullie toffe reacties op mijn harten-delen-actie!
Merci merci merci! Vandaag hang ik nummertje 6 op...

Wanneer vertrouwde zekerheden wegvallen,
weet dan dat je op de goede weg bent.

-Dick Nijssen- 

Maak er nog een talige dag van,
liefs Els



dinsdag 5 november 2013

Deerie me,

I forgot to say...

Als ik naar links kijk zie ik dit. (Tekeningen van Karel, Bambi van Dottie.)

I fell in love with a book!

Ikke en mijn poezen ;) En hét boek!

Tif en Rachelle zijn zoooo inspirerend! Ik zit vol 'maak-goesting'.
Dat gaat hier nog wat worden, ten huize Dingen die fijn zijn ;)

"if i go to sleep at night
knowing i have visited my imagination,
however fleeting it may have been,
then i know i have spent my day wisely"
- Tif-

Geniet van elke dag, dus ook deze grijze regen-dag ;)
Liefs Els

woensdag 7 november 2012

Yes, he can

Een heugelijke dag

Eindelijk is Naomi haar post toegekomen! En wat een post:



Een super lief kaartje, retro stickers op de envelop, een super tof stickervel én een boek om aan mijn ventje voor te lezen in bed! Het boek ziet er echt super leuk uit, dat wordt pret in bed ;)
De tekening op de cover is gemaakt door een kindje, en zoals Naomi al zei zijn die uiers echt wel grappig :)
Dikke merci lieverd, en veel moed en sterkte! Wij blijven duimen en hopen en bidden!!!


Voor dat ventje van mij zit er momenteel een 'lui-wijven-cake' in de oven. Hij is vandaag weer eens met de koersfiets naar zijn werk, toch een 30 kilometer, chic hé! Dan zal die cake vanavond wel smaken, hoop ik.
Om het toch wat meer 'mijn' cake te maken heb ik nog wat toegevoegd: honing, cacao, koekkruiden, notenmengeling, rozijnen, tarwezemelen, chocolade druppels én pindakaas.
Als ik dat zo lees weet ik wel niet zeker of ze gaat smaken, ik ben mss iets té creatief geweest...;) Ach, het is het idee dat telt hé!

En ik ben gisteren al creatief geweest met een steek uit mijn boek:


Om af te sluiten, wijze woorden van een hoopgevende man:


The best is yet to come!!!

Fijne woensdag,
liefs Els






zaterdag 3 november 2012

Na regen komt zonneschijn...

vandaag toch :D

Vanmiddag was het ideaal wandelweer, na een ochtend werken en een paar uurtjes opruimwoede deed de frisse lucht lekker deugd!
We hebben nog iets grappigs opgemerkt: het top-blaadjes-fenomeen:

 Op de foto misschien niet zo heel duidelijk te zien maar de bovenste blaadjes blijven blijkbaar het langste hangen. Mooi en grappig om te zien.





Dit fenomeen valt vast te bewonderen bij een boom ergens in uw buurt ;)

Onze poezen waren ook reuze blij dat het even niet meer regende:





In ons 'tuintje' onder de carport hebben we tussen de kruipplantjes ook bloembollen geplant én die komen nu al uit:




Hopelijk kan dit geen kwaad, het zou jammer zijn als ze kapot zouden gaan.

Sinds enkele dagen steken we 's avonds onze houtkachel weer aan: gezellig!!!

Actiefoto ;)
Het enige jammere hieraan is dat ik nu een 'tafel' (om mijn kringloopschatten uit te stallen) kwijt ben voor enkele maanden ;)

En dit boek is mijn laatste nieuwe aanwinst:


Een super leuk, inspirerend en heel duidelijk uitgelegd boek. Vol technieken voor van alles en nog wat met naald en draad. Ik heb weer bergen inspiratie :)
Thuisgekomen ontdekte ik waarom ik voor het eerst de uitleg in een handwerkboek snapte, het is een boek voor meisjes vanaf 9 jaar :) Geen probleem, ik ben + 9 én ik ben een meisje :D






Bij deze nog een mooie afsluiter :
It takes courage to grow up and become who you really are.
-e.e. cummings-

Maak er morgen een fijne zondag van,
liefs Els